Sprutor

Igår var det dags för Max första sprutor. Innan jag gick till bvc trodde jag att jag inte skulle reagera alls innan han fick sina sprutor eftersom jag är van vid både sjukhus och sprutor, men väl inne på rummet så kände jag en liten uns av panik. Har ingen aning om varför faktiskt! Kände mig en anings dum för att jag ens reagerar, kan det kanske ha varit att jag visste att min son skulle få lite ont och att jag inte kunde göra nått åt det? Måste säga att han fixa det galant, visst han skrek, men bara väldigt kort och sen log han =)
Han vägdes och mättes också, nu väger han hela 5872 g och är 55 cm lång, stora killen början han bli. Just nu ligger han stabilt efter sin kurva, det var skönt att se då vi ökar hans mat mer och mer, men ger han lika tätt. Tydligen är det de han behöver och så länge han inte går upp för mycket så fortsätter vi som vi gör.

Max har även börjat sova i egen säng, i babynestet. Tycker personligen att det är lite jobbigt och vill gärna ha honom nära mig. Har läst lite kring detta och det är verkligen olika rösten kring det där med att ha sina barn sovandes bredvid sägen. En del hävdar att de mår bäst av att sova själv och andra inte, några säger att man ska göra som man själv känner. Är inte föräldern redo att flytta barnet kan den känslan övergå till barnet och det känner sig otryggt. Det förekommer även skilda meningar om hur länge ett barn kan ligga i föräldrarnas säng innan de får svårt att vänja sig att sova själva.
Vi får se hur detta går och om jag kommer att ge med mig eller inte ;) Oskar kommer göra allt för att jag inte ska ta tillbaka honom i sänge iaf.

Kommentarer
Postat av: ella

oj då väger max ett kilo mindre än hugo gjorde vid 5 månaders kollen. (han vägde 6890) Han ligger under medelkurvan på vikten men mycket över den på längden, han var vid 5 månader 68 lång.... Här sover hugo fortfarande bredvid mig i min säng. Det har han gjort hla tiden mest för att han hade så mycket kolik som liten. Han sover dock i sin spjälsäng när han sover på dagarna. Har funderat på att försöka få honom att sova i sin säng även på nätterna men än så länge funderas det bara. Ha nu en trevlig påskhelg i sköldinge och hälsa mor och far dina.... Kram ella

2012-04-02 @ 18:06:19
Postat av: ida

När olle fick sina första sprutor var han 61 lång och vägde 6810 :-)



Det här med att samsova, gör vad som känns bäst för er! Olle är snart två år och vi samsover fortfarande. Vi har provat egen säng med jämna mellanrum men olle har alltid velat ha oss nära så vår säng har blivit en familjesäng. Ett alternativ är att ta spjälsängen, ha botten på det högre läget, plocka bort sidan och spänna fast spjälsängen mot sin egen säng. Då får liten en egen säng samtidigt som man an ligga nära nära om man så önskar.



Hos oss är det bara en säng som sagt. Jag och nicke balanserandes på varsin kant och olle på tvären ;) men drt är mysigt

2012-04-03 @ 20:21:19
URL: http://www.nemensi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0