Why!?

"Bli backhoppare! När värken börjar - ställ dig i spåret och åk fortare och fortare tills du lämnar backen och flyger över värkens topp. Håll balansen när du svävar utan något under fötterna. Glid ned och landa mjukt och tryggt "

Detta är ett utdrag ur Signekursen, avslappningsövningar inför förlossningen. Det finns säkert många som hjälps av att tänka som en backhoppare osv, men allvarligt!? Känner att det verkligen inte är nått jag kan ta till mig, och då är det inte det enda man jämför avslappning och förlossning med.
Vi har i veckan varit på två föräldrakurser, mycket prat kring fokusering, avslappning och smärtlindring. Det kändes som att jag var rätt så bra förbredd redan innan dessa kurser, men det har nog varit bra för Oskar. Han har nu lärt sig att "andas med värken", riktigt seriös var han. Jag kände väl att andas i grupp inte riktigt var min grej, det var inte min grej att ha en karl andandes i örat aphögt heller! Han tyckte att jag inte riktigt tog andningen seriöst, jag hävdar motsatsen ( även om jag inte andades i grupp)

Annars har jag i veckan lyckas ha sönder dammsugaren, till O:s förtret och ja, jag känner väl själv att det var lite onödiga pengar. Vi gav oss i alla fall iväg till MediaMarkt för att köpa en och vem är det inte som kommer fram till oss. Jo, en av deras bästa försäljare som vi ALLTID lyckas få på halsen, han är helt sanslös (sanslöst bra) Så man får vara stenhård mot honom och verkligen inte ge med sig om man vet vad man vill ha. Vi kom hem med en eletrolux med 13 meter slapp, äntligen slipper jag byta sladd hela tiden.

Idag bar det av ner mot stan efter jobbet, ville se om jag orkade gå till stan, göra mina ärenden och sen gå hem igen, men icke. Det blev en ytters kort runda med apoteks- och HM besök och sen bussen hem. Har inte åkt buss en enda gång sedan vi flyttade till norr för snart 3 år sedan, så det var väl på tiden.
Väl hemma blev det lite skitsnack med Frida, vilande, lagande av mat och tillslut en rensning och tripp till tippen med grejer från förrådet. Nu ska vi bara få lite ordning där nere också, det är ett jävulstyg att ha stort förråd. det går in alldelse för mycket skräp.

Annars har det säkert hänt massor, tänker varje dag att jag ska blogga, men det går bara inte. Sen drar jag på det och det känns tillslut onödigt att blogga för att det går för långt tid. Gillar ju själv att läsa bloggar som uppdaterar sig varje dag.

Kommentarer
Postat av: eva keyser

Jag har fött 3 barn inkl Oskar backhoppning har jag aldrigt tänkt på. Avslappning nej det är inte avslappnande även om jag försökte slappna av. Men min liknelse är ett hårt arbete som delvis gör ont men man vet att det har ett slut. Även om det känns långt borta ibland när man är där. Men du måste hålla med om att 3e arbetsresultatet är fantastiskt.

2011-11-25 @ 12:08:28
Postat av: Annika

Själv tänkte jag (av nån anledning) på en konståkare... är inte ens riktigt intresserad av konståkning, men det blev ändå mitt främsta mentala bild. Nummer två på listan var katten Sotis' mjuka öron. Enligt min erfarenhet dyker såna visualiseringar upp av sig själv, eller så är det inte ens grej: då kommer ingenting. Och då hittar man nog ett annat sätt att överleva värken. ;) Andas i grupp tyckte jag inte heller om och jag övade egentligen aldrig det här med andningen. Det funkade ändå när det var dags, nästan automatiskt. I vilket fall som helst: Lycka till önskar jag dig/er!

2011-11-26 @ 15:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0